Elektroléčba

Elektroléčba je léčebná metoda, která při léčbě využívá elektrickou energii různých frekvencí a intenzit za účelem lokálně pozitivně ovlivnit bolestivost postiženého místa, zlepšit jeho prokrvení, stimulovat nebo naopak uvolňovat svalstvo a okolní měkké tkáně, a také působit protizánětlivě.

V naší rehabilitaci využíváme nejvíce tyto elektroléčebné metody za pomocí moderního přístroje BTL-5000.

• Ultrazvuk, který zlepšuje prokrvení a výživu tkání, podporuje tkáňovou difuzi, má spasmolytický (křeče uvolňující), resorbční (podporuje vstřebávání látek do buněk), analgetický (bolest utišující) a antispasmodický (= zabraňuje křečím svalů, hlavně v tzv. dutých orgánech jako žaludek anebo střevo) účinek.
    Místo aplikace vždy předepisuje lékař, v zásadě se ultrazvuk aplikuje buď do místa bolesti, na příslušný míšní kořen anebo v dráze nervu.
  • Interferenční proudy, které působí přímo na svaly, nervy, zlepšují prokrvení (hyperémii) a výživu tkáně, na efektu se podílí především vasodilatace, analgezie a tonizace tkání.
    Podle nastavení frekvence a její modulace je možné dosáhnout účinků motoricky dráždivých (až k navození svalové gymnastiky) anebo docílit ústupu zvýšeného svalového napětí; navodit výraznější účinek analgetický a spasmolytický nebo střídavě dráždící a tlumivý (podílející se na resorpci otoků a výpotků).
  • Diadynamik je tvořen smíšenými proudy, které využívají účinky současné aplikace galvanického a faradického nebo jiného impulsního proudu.
    Touto kombinací se účinky jednotlivých druhů proudu slučují, především účinek hyperemizační a analgetický. Na galvanickou složku proudu nastupuje složka impulsní.
    Sinusové impulsní proudy mají účinek inhibiční nebo facilitační, což záleží na frekvenci, intenzitě a dalších parametrech.
    Proud s účinkem převážně inhibičním má frekvenci 100 Hz, proud s frekvencí 50 Hz má spíše účinek dynamogenní, tedy excitační, facilitační a tonizující, odstraňuje otok obalu nervu, tlumí bolest, tonizuje svaly.
    Proceduru předepisuje lékař, upřesní lokalitu aplikace a potřebnou charakteristiku druhu proudu.
    Používají se na onemocnění pohybového aparátu (bolesti kloubů a páteře)
  • Magnetoterapie využívá pulsního elektromagnetického pole. Aplikace se provádí pomocí válcových nebo plochých aplikátorů. Má protizánětlivý a protibolestivý účinek, způsobuje roztažení cév, uvolňuje svalové napětí a spasmy. Urychluje hojení kostí i měkkých tkání. Indikací jsou především degenerativní, zánětlivá a funkční onemocnění pohybového aparátu.
  • VAS-07– Elektroléčebný přístroj VAS-07 působí hojivě, regeneračně i analgeticky především aplikací indukčně vytvářených a bezkontaktně zaváděných elektrických proudů. Bezkontaktní (tj. bezelektrodový) princip podávání distanční elektroléčby výrazně omezuje kontraindikace a rizika této elektroléčebné procedury vzhledem ke klasické kontaktní elektroléčbě i vzhledem k magnetoterapii a zcela vylučuje rizika popálení a chemického poleptání kůže. Umožňuje aplikovat proceduru přes oděv, obvaz, sádru, ortézu. Využívá se při léčbě těžko se hojících ran, včetně léčby bércových vředů a dekubitů, obnově fyziologické funkce vazů, šlach a kloubů včetně artróz.
  • REBOX Physio je přenosný elektroterapeutický přístroj napájený baterií. Obsahuje dvě elektrody – jednu válcovou, kterou drží klient v navlhčené dlani, a druhou dotykovou, kterou terapeut přikládá na léčená místa.
    K léčbě se využívají tři programy – Gentle, Standard a Analgetik.
    Jeho významnou vlastností je nejen léčení, ale i diagnostika, tedy získávání informací z tkáně během léčby.
    Využití terapie pomocí tohoto přístroje se doporučuje při neuralgiích, migrénách, artrózách, stavech po úrazech a jiných indikacích.